تعمیرات تخصصی انواد دستگاه هوادهی میگو

دستگاه های هوادهی پرورش میگو

هوادهی مکانیزمی است که هدف آن مخلوط کردن آب و هوا با یکدیگر می باشد که باعث بالا رفتن میزان اکسیژن محلول در آب به مقدار زیاد و تامین اکسیژن مصرفی و مورد نیاز آبزیان می شود. این عمل توسط دستگاه های مکانیکی که به دستگاه های هوادهی پرورش میگو و ماهی معروف هستند صورت می گیرد.   

دستگاه هوادهی پرورش میگو از جمله دستگاه هایی است که امروزه در استخر های پرورشی استفاده می شود. کاربرد دستگاه هوادهی در استخر های پرورش میگو، افزایش تولید اکسیژن مورد نیاز برای آبزیان است. 

سیستم هوادهی در پرورش میگو

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه های هوادهی علاوه بر تولید اکسیژن، بر هم زدن آب و متعادل کردن لایه های حرارتی و غذایی است. همچنین عمل هوادهی پسمان های سمی که به صورت گاز در آب محلول هستند را خارج می کند که این امر در حفظ سلامت آبزیان بسیار موثر است.

تامین اکسیژن در استخرهای پرورش ماهی به روش های مختلفی انجام می شود، قصد داریم برخی از آن ها معرفی کنیم.

  •  وارد کردن و خارج نمودن آب از محل پرورش آبزیان بطور مستمر
  •  استفاده از تجهیزات و دستگاه های هوادهی
  •  استفاده از برج هواده
  •  پاشش آب از لوله های سوراخ داری که بر روی دیواره های استخر نصب شده اند
  •  تزریق هوا به آب توسط دمنده های هوا

 

انواع دستگاه های هوادهی

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم دستگاه هواده به دستگاهی گفته می شود که توانایی مخلوط کردن هوا با آب را داشته باشد. بطور کلی دو مکانیزم برای هوادهی وجود دارد که به بررسی آن ها و انواع دستگاه های هواده خواهیم پرداخت.

هواده سطحی: دستگاه های هوادهی که مکانیزم آن ها بصورت سطحی باشد عبارتند از: اسپلش، پدل ویل
هوادهی مرکزی: دستگاه هوادهی که روش کار و مکانیزم آن بصورت مرکزی باشد مانند: دمنده های هوا مثل بلوئر و ساید چنل
 
دستگاه هواده اسپلش

یکی از بهترین و کار آمدترین دستگاه های هوادهی برای صنعت پرورش میگو و ماهی، دستگاه هواده اسپلش می باشد.
هواده اسپلش مکانیزم ساده اما قدرتمندی دارد که با پاشش آب بصورت فواره ای انتقال اکسیژن مناسبی را انجام می دهد. این دستگاه به گونه ای عمل می کند که سطح آب را شکسته، و سطح تماس بیشتری را بین آب و هوا بوجود می آورد، این کار باعث افزایش اکسیژن پخش شده  در سطح بالایی آب می شود.
عمل هوادهی با استفاده از دستگاه اسپلش باعث خارج شدن گاز های مضر و خطرناکی مانند آمونیاک و نیترات از کف استخر می شود. طراحی این دستگاه به گونه ای است که استفاده از آن باعث کاهش 80 تا 85 درصد از عوامل بیماری زا در محل پرورش میگو و ماهی می شود. همچنین رشد ماهی ها را افزایش می دهد.

از دیگر دستگاه های هواده قدرت مند در پرورش آبزیان دستگاه هواده ایرجت می باشد. مکانیزم و طراحی دستگاه هواده ایرجت به گونه ای است که یک الکتروموتور به پره ای درون یک لوله تو خالی متصل شده و این سیستم بر روی یک شناور قرار دارد و هنگام به کار افتادن الکتروموتور پروانه به چرخش در آمده و باعث مکش هوا به داخل آب می شود.

یکی از مزیت های مهم دستگاه هواده ایرجت قابل تنظیم بودن مسیر های هوادهی در اعماق مختلف برای انتقال اکسیژن بیشتر می باشد و همچنین به دلیل شناور بودن آن، نوسانات آب روی کارکرد دستگاه تاثیری ندارد.

جابه جایی این دستگاه نسبت به دیگر انواع دستگاه های هواده آسان تر است. همچنین مقاومت بالایی در برابر خورندگی دارد زیرا جنس آن پلاستیکی و استلنس است.

 
دستگاه هواده پدل ویل

دستگاه هواده پدل ویل از جمله دستگاه های هواده قوی می باشد. این دستگاه دارای پروانه های پدالی شکلی می باشد که عمود بر سطح آب می چرخند و باعث پرتاب کردن آب استخر به صورت قطرات ریز به سمت بالا می شوند.  این عمل سبب مخلوط شدن آب با هوا و در نتیجه انتقال اکسیژن به آب می شود.
با ایجاد امواج و جریان آبی توسط پروانه ها از مقدار گاز های مضر مانند آمونیاک، دی اکسید کربن، متان، و هیدروژن می کاهد دستگاه هواده پدل ویل یا پارویی به دلیل شناور بودن رو سطح آب برای هوادهی در استخر های پرورش ماهی گرم آبی و همچنین پرورش میگو بسیار مناسب و کار آمد هستند.
طراحی این دستگاه هواده به صورتی است که استخر های خاکی را تخریب نمی کند و با جریان سازی و هوادهی به خصوص خود سبب تهویه¬ی آب می شود
دستگاه هوادهی پدل ویل با توجه به مصرف کم اما راندمان کارآیی بالایی دارد و همچنین باتوجه به کارآیی بالا قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای دارد. استفاده از دستگاهدهوادهی پدل ویل در استخر های پرورش میگو و ماهی از آسیب رسیدن به آبزیان جلوگیری می کند.

 
دستگاه هواده دمنده (بلوئر)

هوادهی عمقی یا مرکزی توسط یک یا چند بلوئر یا ساید چنل صورت می گیرد. این دستگاه مورد استقبال بسیاری از مشتریان صنعت پرورش میگو و ماهی قرار گرفته است زیرا در فشارهای کم ظرفیت های بالا تولید می کند.
این بلوئر ها توانایی به کار گیری به صورت بوستر را دارند و توسط اتصالات و لوله ها به سمت حوضچه های پرورش میگو هدایت می شوند و تا کف استخر ادامه پیدا می کند، که در آخر به صورت چند شاخه در آمده و روی هر شاخه دیفیوزر هایی نصب می شود که هوا را به صورت حباب های ریزی به آب منتقل می کند
استفاده از دفیوزر های مناسب جهت هوادهی بسیار امر مهمی است تا از گرفتگی و خرابی آن ها جلوگیری شود. مطمئن ترین و پر کاربرد ترین سیستم هوادهی استفاده از بلوئر و ساید چنل به کمک دیفیوزر ها می باشد

نکاتی که به هنگام انتخاب و نصب دستگاه هواده پرورش آبزیان باید به آن توجه کرد

  •  وزن حدودی ماهی و میگوهای موجود در استخر
  •   ابعاد و اندازه ی استخر پرورش ماهی
  •   مقدار آب تازهی وارد شده به استخر
  •  مشخصات شیمیایی و فیزیکی آب درون استخر
  •   میزان ارتفاع پرورش ماهی از سطح دریا
  •   مقدار تراکم ماهی ها و وضعیت عمومی استخر
 
اهمیت تامین اکسیژن برای آبزیان

تامین اکسیژن کافی برای آبزیان امر بسیار مهمی است و همه کسانی که کار پرورش میگو و ماهی را انجام می دهند باید به آن توجه کنند. زیرا اکسیژن کافی برای آبزیان باعث بالا بردن ضریب تبدیل غذایی، هضم و جذب غذا، بالا رفتن بازدهی آب در نتیجه تولید بیشتر، جلوگیری از سمی شدن آب و افزایش رشد، سلامتی و نشاط آبزیان می شود.

 
قیمت دستگاه هواده پرورش میگو

عوامل متعددی در تعیین قیمت دستگاه هوادهی پرورش میگو موثر است. در هنگام خرید و فروش انواع دستگاه های اکسیژن ساز پرورش میگو و ماهی باید به دو نکته توجه داشت یکی کیفیت دستگاه هواده و دیگری قیمت دستگاه هواده است. همانطور که می دانید در کاری مثل  پرورش آبزیان تنظیم میزان هوادهی استخر از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هرگونه نقص و مشکل در کار هوادهی باعث بروز خسارت سنگین مرگ و میر و تلفات ماهیان خواهد شد. پس باید هنگام خرید دستگاه هواده کیفیت آن به خوبی بررسی شود.

 
قیمت فروش انواع هواده ها با توجه به کاربرد و کیفیت محصول متفاوت می باشد. شما می توانید با تماس با شرکت پشتیبان صنعت، از قیمت و کیفیت دستگاه ها مطلع شده و بهترین و مطمئن ترین خرید را داشته باشید.